Hoe Vander Elst een digitaal ecosysteem uitbouwt en zo futureproof is

Vander Elst ondergaat een heuse digitale transformatie. Met de opbouw van dit digitale ecosysteem zijn we volledig klaar voor de toekomst.

Vander Elst een digitaal ecosysteem

Wat houdt het digitaal ecosysteem precies in?

Vander Elst zette al heel wat stappen richting digitale toekomst. Zo werd de nieuwe website gelanceerd, werd er overgeschakeld naar Office 365, werd het PIM (of product informatie management) systeem geüpdatet én komt de implementatie van een nieuw ERP-systeem.

vander elst erp systeem

Het ERP-systeem, het kloppend hart van het digitaal ecosysteem

Het vorige ERP-systeem draaide lokaal op servers. Het serverpark was aan vervanging toe en Vander Elst wilde een keuze maken die kon meegroeien én liefst met een blik op de toekomst: een cloudoplossing. Daarom landden we na een grondige marktverkenning bij Odoo. In dit pakket vonden we een oplossing die passend was voor ons en onze klanten.

Odoo

Waarom Odoo de perfecte match was voor Vander Elst

Het grote voordeel van Odoo is dat het een veelzijdig en schaalbaar systeem is. Naast de werking ervan in de cloud, is het bovendien zeer gebruiksvriendelijk en biedt het een all-in-one oplossing op maat. Waar er daarvoor verschillende softwaretoepassingen nodig waren zullen nu al onze bedrijfsprocessen en kernactiviteiten beheerd kunnen worden in één tool.

Bovendien: het is een op en top Belgisch bedrijf dat dezelfde belangrijke waarden en normen hanteert als Vander Elst. Iets waar we helemaal achter staan.

vander elst cloud

Waarom ons nieuwe systeem ook voor de klant voordelig is

Als klant zal je in de toekomst kunnen inloggen op het Odoo portaal waardoor je in je eigen persoonlijke omgeving terechtkomt. Hier kun je onmiddellijk de status van je bestellingen, prijzen, leverdata… gaan opvragen en bekijken. Maar uiteraard staan we nog steeds klaar voor persoonlijk advies. Maar door het alles-in-één-systeem verlopen alle processen vlotter en efficiënter. Zo kunnen we nog meer tijd vrijmaken voor klantenservice op maat. Het is zonder meer een extra keuze die klanten hebben om alle informatie ook op deze eenvoudige en gebruiksvriendelijke manier op te vragen.

Ook kunnen wij met dit pakket een EDI oplossing aanbieden voor het uitwisselen van orders, zendnota’s, facturen en andere handelsdocumenten. Voor onze klanten is dit een grote tijdswinst en dit op een veilige manier.

Onze productinformatie: vanaf nu op één centrale plaats

Nog een belangrijke schakel in ons digitaal ecosysteem is ons nieuwe PIM systeem. Ook hier werd er met Akeneo gekozen voor een systeem dat volledig in de cloud opereert en future proof is. Naast de vernieuwing van dit systeem kreeg onze product masterdata zelf ook een update waarbij er hard gewerkt werd aan het verrijken en verbeteren van onze product media, korte en lange omschrijvingen en Etim specificaties.

In de toekomst zal ons PIM systeem bovendien ook gekoppeld kunnen worden aan het PIM systeem van onze klanten. Alleen maar nog meer voordelen dus. In de loop van 2023 zetten we hiervoor enkele pilootprojecten op.

 

Welke stappen volgen nog?

Sinds juni 2022 zijn we gestart aan het implementatieproces. We betrokken alle afdelingen van Vander Elst en hielden ook rekening met de noden van onze klanten. Op 1 januari willen we de volledige overschakeling maken. Zo kunnen we stap voor stap ons digitaal ecosysteem uitbouwen en is Vander Elst helemaal klaar voor de toekomst.